I مصاحبه با جیش العدل

I مصاحبه با جیش العدل

مصاحبه با حسین بلوچ, سخنگوی سازمان جیش العدل

مپا نیوز مصاحبه اختصاصی با حسین بلوچ سخنگوی جیش العدل انجام داده است.

سخنگوی این گروه که در منطقه سیستان و بلوچستان در شرق ایران فعالیت می کند، در این مصاحبه ارزیابی های خود را از این گروه و منطقه بیان کرد.


1. ممکن است جیش العدل را معرفی بکنید؟ شما کی هستید؟ هدف شما چیست؟ ایدئولوژی و روش شناسی شما چیست؟

جیش العدل یک حرکت مردمی برای دفاع از حقوق مادی و معنوی مردم بلوچ و همچنین اهل سنت ایران است.

ما شهروندان عادی هستیم که برای تحقق کرامت دینی، ملی و انسانی خودمان در برابر حکومت ولایت فقیه قیام کرده ایم. در بین ما از تمام اقشار جامعه اعضایی وجود دارند، ریش سفیدان و معتمدان قبایل بلوچ، علماء، دانشگاهیان، کارمندان دولت، و... که همه انسانهایی درد کشیده هستند و برای یک هدف که آن دفاع از کیان دینی و ملی ما و همچنین حفظ کرامت انسانی ما است دور هم جمع شده اند.

ما مسلمان هستیم و اسلام به ما درس آزادگی و عدالت داده است پیامبر ما به ما توصیه کرده است که "نه ظالم باشید و نه مظلوم" دین ما همانگونه که دین رافت و مهربانی است به همان نسبت دین عزت و کرامت است. ما با نظر داشت بر بخش حماسی دین مان که جهاد فی سبیل الله است از خودمان در برابر توحش، تبعیض و برنامه های ویرانگر حکومت ولایت فقیه علیه عقیده و سرزمین و کیان خود دفاع میکنیم. 

2. از تاریخچه جیش العدل بگوئید؟ این گروه در چه زمانی و توسط چه کسی تاسیس شد؟ نقاط عطف مهم تاریخ جیش العدل چیست؟

جیش العدل در اوایل سال 1391 هجری شمسی یا 2012 میلادی توسط رهبر ما جناب صلاح الدین فاروقی به همراهی برخی از مبارزان بلوچ تاسیس شد.

طبیعتا تمام روزهای مبارزه علیه حکومتی همچون ولایت فقیه، که تمام منطقه خاورمیانه را مشتعل کرده است و حتی در سدد هدایت زیرکانه جهان به سمت جنگ جهانی سوم برای تحقق آرمان های آخرالزمانی خود است مهم و حیاتی هستند. حقیقتا جنگ با چنین حکومتی بدون هیچگونه پشتوانه خارجی کار بسیار سختی است. اما روی هم رفته روزهای جاری در کشور مهمترین و تاثیرگذارترین حالاتی است که ما با آن روبرو شده ایم. 

3. دیدگاه اهل سنت ایران و به ویژه بلوچ های سنی در مورد جیش العدل چگونه است؟ آیا آنها شما را مطلوب میدانند؟ روابط شما با مردم عادی چگونه است؟

باید توضیح بدهم که جیش العدل عمدتا وابسته به دو پایگاه مردمی است "اهل سنت ایران و مردم بلوچ"، ما در ایران به دو دلیل مورد سرکوب و ستم قرار گرفته ایم یکی از آنها ستم مذهبی و دیگری به دلیل بلوچ بودن است. در چارچوب ایران شهروندان مختلفی از اهل سنت از قومیت های مختلف زندگی میکنند که دقیقا با وضعیتی شبیه به ما مواجه هستند. یعنی یکی از دلایلی که مورد ستم و تبعیض قرار گرفته اند مذهب سنی آنها است.

این درد مشترک باعث پدید آمدن اتحاد بین ما شده است. اکنون در صفوف ما از اهل سنت خراسان، مناطق کردنشین، مناطق عرب نشین و نقاط مختلف ایران برادرانی حضور دارند.

قوانین ایران علیه مخالفان حکومت بسیار سخت و خشن هستند. همین چند روز پیش وزیر اطلاعات یک شبکه ماهواره ای فارسی زبان خارج از کشور را جزء سازمان های تروریستی دسته بندی کرد و هشدار داد که همکاری با آن اتهامات امنیتی در پی خواهد داشت. حالا شما خودتان عمق خشونت حکومت با مخالفان را بسنجید.

من با اطمینان عرض میکنم هیچ مخالفی تا به اندازه مردم ما و به اتهام همکاری با جیش العدل طعم خشم حکومت را نچشیده است. زمانی که در جمعه خونین زاهدان معترضان نمازگزار مظلومانه صرفا به خاطر شعار علیه حکومت و پرتاب کردن سنگ به دیوارهای یک مرکز نظامی قتل عام شدند اتهامی که به آنها وارد شد عضویت و نسبت آنها به جیش العدل بود. که البته این یک دروغ بسیار بزرگ برای فرار از مسئولیت این کشتار جنایتکارانه بود. من میخواهم این را خدمت شما عرض کنم که با وجود چنین شرایطی مردم بصورت گسترده ای به صفوف ما میپیوندند. نتنها از ملت بلوچ بلکه از تمام جامعه اهل سنت ایران و حتی بسیاری از هموطنان شیعه مذهب ما برای مبارزه علیه حکومت درخواست عضویت میکنند. همه اینها نشان از دیدگاه مردم نسبت به جیش العدل است.   

4. رژیم ایران مدعی است که شما مورد حمایت غرب، اسرائیل و آمریکا هستید. پاسخ شما به این ادعاها و موضع شما در مورد غرب و آمریکا چیست؟

حکومت ایران یک حکومت به شدت حیله گر و فریب کار است. به گمان من در شرایط کنونی در جهان هیچ حکومتی به شیادی حکومت ولایت فقیه وجود ندارد. وابستگی به آمریکا و غرب  و اسرائیل تنها جایی نیست که ما متهم به همکاری به آنها میشویم. در این لیست نام کشورهایی همچون عربستان و دیگر کشورهای عربی، پاکستان، و... هم وجود دارد. اما باید بگویم که همه این اتهامات رژیم دروغ هستند.

 مسئولان حکومت و دستگاه های تبلیغاتی آن در محافل ملیگرایان ایرانی ما را "تجزیه طلب" معرفی میکنند و میگویند که میخواهیم ایران را تجزیه بکنیم. در بین طیف مذهبی ایران ما را "تکفیری" معرفی میکنند. در سطح بین الملل و برای اهداف دیپلماتیک ما را "وابسته به کشورهای خارجی" معرفی میکنند. اما همه اینها دروغ هستند.   

5. وضعیت مردم اهل سنت به ویژه قوم بلوچ سنی در ایران چگونه است؟ رفتار رژیم ایران با اهل سنت چگونه است؟

واقعیت این است که رژیم ایران یک حکومت تشکیل شده بر اساس نظریات مذهبی است که استوار بر نظریات برخی از علمای تندرو همچون آقای خمینی و خامنه ای است. در ایران هرکسی که چه شیعه باشد و چه سنی اگر با خوانش این طیف خاص از مذهب که به شکل حکومت درآمده اعتراض داشته باشد او مورد ظلم قرار میگیرد.

به عبارتی -آنگونه که مسئولین حکومت خودشان اذعان میکنند- مردم ایران همگی به "خودی و غیر خودی" دسته بندی شده اند. آن کسانی که در خط تعریف شده حکومت حرکت میکنند خودی هستند و آن کسانی که خلاف خواست حکومت حرکت میکنند غیر خودی قلمداد میشوند.

اما در مورد اهل سنت یک ظلم مضاعف وجود دارد و در مورد بلوچ های اهل سنت باز این ظلم مضاعف چند برابر میشود. همانگونه که توضیح دادم حکومت در ایران مذهبی است و اساس تفکرات حاکمان ما برگرفته از اندیشه هایی است که با اهل سنت عناد و دشمنی دارند. از سوی دیگر بلوچ ها علاوه بر اینکه عموما با حکومت همسو نیستند و اکثرا پیرو اهل سنت هستند قومیت و زبانشان نیز با حکومت فرق میکند. یعنی مردم ما بدترین وضعیت را نسبت به تمام هموطنان خود دارند.

اگر شما به شاخص های رفاهی، اقتصادی، مالی، سیاسی، آموزشی و همچنین نحوه تقسیم قدرت و ثروت در بین مردم ایران نگاهی بکنید متوجه میشوید مردم ما یعنی بلوچستان و پس از آن دیگر مناطق اهل سنت بدترین وضعیت را دارند.

کرامت مذهبی و انسانی ما توسط حکومت لگدمال شده است. پدران ما برای پیدا کردن لقمه ای نان در حین خرید و فروش سوخت کشته میشوند. بسیاری از مردان ما به دلایل غیر موجه اعدام میشوند. تلاش های آشکاری در بلوچستان برای از بین بردن فرهنگ و اضمحلال سرزمین ما از سوی حکومت در حال انجام شدن است. ما برای عبادت کردن پروردگار خودمان هم دچار مشکل هستیم و عبادتگاه های ما عموما در شهرستانهای خارج از بلوچستان بدون هیچ دلیلی پلمپ میشوند و ما در شهرهای بزرگ کشور خصوصا در پایتخت کشورمان از داشتن مسجد محروم هستیم. فعالین اهل سنت تهدید و بازداشت میشوند و بعضا حتی اعدام میگردند. اگر به صورت خلاصه بخواهم بگویم تمام داشته های مادی و معنوی ما از سوی حکومت مورد تهدید هستند حتی جان های ما نیز صرفا برای فریاد زدن این درد با شلیک سرکوبگران گرفته میشوند.    

6. هفته ها است که در بلوچستان تظاهرات علیه رژیم ادامه دارد. هدف از این اعتراضات چیست؟ واکنش رژیم ایران چگونه بوده است؟

هدف از این تظاهرات توسط مردم با بلندترین فریادها هر روز اعلام میشود. مردم خواستار پایان یافتن حکومت ولایت فقیه هستند. آنها هر روز در خیابانها برای خامنه ای مرگ آرزو میکنند. واکنش رژیم فعلا گلوله های داغی است که سر و سینه جوانان ما را میشکافد و همه ما را داغدار مکیند. اما با این وجود این فریادها هر روز ادامه دارد.

7. آیا فکر میکنید این اعتراضات در خدمت مردم بلوچ سنی باشد؟

مردم بلوچستان در طول این پنجاه روز به تنهایی بیشتر از تمام ایرانیان برای سرنگونی رژیم خون داده اند. هم اکنون از هر دو کشته شده اعتراضات جاری کشور یک نفر از آنها اهل بلوچستان است. این یعنی اینکه ما بیشترین سهم را در این انقلاب داشته ایم. زمانی که مردم برای یک خواسته که سرنگونی رژیم است تا به این اندازه فداکاری میکنند مسلما آن را در راستای منافع و مصلحت خود و تحقق خواسته های خود میدانند.

8. میدانید که قتل عام علیه معترضان صورت گرفت. فکر میکنید بعد از این اتفاقات مردم بلوچ بیشتر از گروه شما حمایت میکنند؟

در رابطه به این سئوالتان باید بگویم پس از وقوع جمعه خونین درخواستهای مردم برای پیوستن به سازمان جیش العدل به شکل انفجاری افزایش پیدا کرده است. حتی ما خودمان هم غافلگیر شده ایم.

9. اندازه قدرت جیش العدل چقدر است؟ چند عضو دارید؟ چرا علیه رژیم ایران مجنگید و چرا آن راه مبارزه را انتخاب کرده اید؟

ببینید ما یک ارتش متعلق به یک کشور خارجی نیستیم که بتوانیم امکانات و ظرفیتهای آن را بر اساس پارامترهای مشخص تخمین بزنیم. ما یک جنبش مردمی هستیم، قدرت ما مردم ما و ایمان ما هست.  مردمی که از ظلم، تبعیض و خورد شدن کرامتشان توسط حکومت عصبانی هستند. ما به تعداد تمام مردم معترض بلوچستان و  ایران هستیم.

حکومت ایران یک رژیم به شدت  ایدئولوژیک است. از نگاه ولایت فقیه مردم دو دسته اند یا "خیر" هستند یا "شر". ما به دلیل مذهبمان و تسلیم ناپذیری که نسبت به خواست های حکومت داریم جزء دسته شر قرار گرفته ایم! به گمان من با توجه به دسته بندی که حکومت ایران انجام داده است ما راهی به جز از پناه بردن به حکم مقدس جهاد مشروع که همان دفاع از خودمان است نداریم.

10. استراتژی شما در این مبارزه چیست؟ و دیدگاه شما این مبارزه چه تاثیری بر آینده منطقه خواهد داشت؟

ما به جز خیر برای بشریت، مخصوصا برای مسلمین که کشورهای شان و امنیتشان توسط رژیم حاکم بر ایران مورد هجوم قرار گرفته است چیزی نخواسته ایم. به گمان ما به همان نسبت که سقوط رژیم ولایت فقیه به نفع مردم ایران است به همان نسبت سقوط این رژیم جنایتکار به نفع انسانیت مخصوصا به نفع کشورهای همسایه است. درخواست ما این است که تمام دنیا مخصوصا کشورهای همسایه فریاد انقلاب مردم ایران را بشنوند و به آنها در سقوط این رژیم کمک کنند.

11. برخی از گروه های بلوچ در منطقه بلوچستان پاکستان فعال هستند. آنها هم از نظر نظامی و هم سیاسی به فعالیت های خود ادامه میدهند. آیا با آنها رابطه ای دارید؟  آیا این امکان وجود دارد که بتوانید اهداف مشترکی با این گروه ها داشته باشید؟

ما ارتباطی با هیچ یک از این گروه های نداریم. بیشتر این گروه ها متاسفانه به دلیل اینکه عرصه را برای فعالیت در داخل پاکستان برای خود تنگ دیدند به ایران آمدند اینجا رژیم ایران از وضعیت آنها سوء استفاده کرد و برخی از روی اکراه و برخی با میل و با هدف دریافت پول و تسهیلات تبدیل به همکاران رژیم ایران و سپاه پاسداران شدند.

متاسفانه این گروه های با اشاره سپاه پاسدران جنگی را بر علیه ما آغاز کردند که ازجمله این موارد در سال 2017 گروه های "BLF / BRA" با اشاره سپاه پاسدران در منطقه بمپشت به نیروهای ما حمله کردند و مدعی شدند که 11 تن از نیروهای ما را به قتل رسانده اند. رهبران آنها به نام های "آقای دکتر الله نظر و آقای براهمداغ بگتی" علیه ما بیانیه صادر کردند و با ما اعلام جنگ کردند. علاوه بر این متاسفانه در طول این مدت بارها برای ما مزاحمت ایجاد کرده اند.

منبع: Mepa News

280.jpg

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Mepa News, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Her bir yorum 600 karakterle (boşluklu) sınırlıdır.